Op 28 oktober 1932 werd ‘Hosanna’ opgericht als Christelijke Zangvereniging, later (onder Sander van Marion en Addie de Jong) uitgegroeid tot Oratoriumvereniging.

Uiteraard zijn we dankbaar dat we nu onze 90e verjaardag mogen vieren met een heerlijk concert, maar over ons voortbestaan zijn toch wel grote zorgen. Het aantal leden loopt langzaam terug (net als bij bijna alle koren) en om onze traditie van goede klassieke concerten in Maasland te kunnen volhouden hebben we nu echt dringend behoefte aan nieuwe (project-)leden.

Vanavond worden we geassisteerd door ‘Vivente’ uit Venlo, een ander koor van onze dirigent, en zo denken we u te kunnen laten genieten van een goede uitvoering van de ‘Messiah ‘, het topwerk van G.F. Handel.

Onder de bezielende leiding van onze nieuwe dirigent Leo Smeets, en met het Dordrechts Kamerorkest en Henk van Zonneveld aan het clavecimbel is de leiding en begeleiding in ieder geval in goede handen.

Ook van ons solistenkwartet verwachten wij veel: alle vier ervaren solisten waarvan wij al eerder genoten hebben.

 

Dirigent Leo Smeets

Sinds november 2021 is Leo Smeets uit ’s Hertogenbosch onze dirigent, waarmee we na de corona-lockdowns pas in januari 2022 goed op gang kwamen. Leo volgde zijn muzikale opleiding aan het Brabants Conservatorium in Tilburg, waar hij in 1983 de onderwijsakte B Hoorn behaalde bij Herman Jeurissen. Van 1980-1984 deed hij de Kurt Thomas-opleiding directie in Den Haag. Verder volgde hij in 1994 een dirigentencursus in Zwitserland, en in 1996 behaalde hij zijn UM koordirectie bij Jan Boogaarts en Praktijkdiploma Orkestdirectie bij Jac. Steen. Daarna volgde hij nog privélessen koordirectie bij Joop Schets, zang bij Jaap Smit, en internationale cursussen Gregoriaans in Duitsland. Sinds 1980 is hij al werkzaam als dirigent, voornamelijk bij koren in de Brabantse regio: Nijmegen, Geldrop, Overasselt, Venlo, Valkenswaard, Eindhoven. Daarnaast werkt hij als docent hoorn, trompet, piano, koordirectie en theorie aan verschillende muziekscholen en is hij ook muziekdocent in het basisonderwijs. In 1989 richtte hij Kamerorkest Barokwerk ’89 op. Kortom: een veelzijdige, gepassioneerde musicus met veel aandacht voor stemvorming bij zijn koren. Dat hij ons na de corona weer goed aan het zingen kreeg hebt u al een keer kunnen horen op Goede Vrijdag jl., toen wij ‘Olivet to Calvary’ van John Maunder uitvoerden in een cantatedienst.

 

Kaiyi Min, sopraan

Kaiyi Min werd geboren in Kaohsiung Taiwan en studeerde aldaar aan het Tainen Theological College and Seminary, waar zij in 2004 haar bachelor of Arts in Kerkmuziek behaalde. In 2005 kwam ze naar Europa om Solozang te studeren bij Yvonne Schiffelers en Koordirectie bij Ludo Claessen aan het Conservatorium van Maastricht. Beide studies sloot zij succesvol af: een Masterdegree voor Solozang en een Bachelordegree voor Koordirectie. Na haar studies nam ze deel aan verschillende zangconcoursen, waarbij zij op vele grote prijzen beslag legde. In 2007 maakte zij haar debuut bij het Limburgs Symfonie Orkest o.l.v. Ed Spanjaard in de productie van Opera Zuid in Suor Angelica van Puccini. Uitnodigingen volgden bij Barokensemble Ribattuta Musica o.l.v. Dick Duijst, het Gelders Orkest o.l.v. Joop Schets en de Koninklijke Marinierskapel o.l.v. Harmen Cnossen in een speciaal voor haar stem gecomponeerd werk voor sopraan en blaasorkest. Verder is zij sopraansoliste in alle grote oratoria, en ook de Carmina Burana van Orff staat op haar repertoire. Ook heeft zij als gastdirigente voor een aantal grote koren gestaan. Naast de muziek heeft zij ook nog een academisch opleidingsniveau op het gebied van communicatie en bedrijfskunde. Zij spreekt vloeiend Chinees, Duits, Engels en Nederlands en heeft basiskennis Italiaans. Zij heeft gewoond en gewerkt, onder andere als accountmanager, in Duitsland, India, Maleisië, Taiwan en Zwitserland.

Wij kennen haar al van de Paulus van Mendelssohn, het slotconcert in de Nieuwe Kerk van Maasland in 2018.

Emilie Wijers – Alt/mezzosopraan

Als kind begon Emilie haar muzikale vorming op het Centrum voor de Kunsten Eindhoven, met het bespelen van de altviool. Al op jonge leeftijd speelde zij in ensembles en orkesten, en groeide uiteindelijk door tot aanvoerder in het Euregio Jeugdorkest. Op 17‑jarige leeftijd vond ze echter haar grote muzikale passie in de klassieke zang. Dat studeerde ze aan de Fontys Hogeschool in Tilburg, en volgde zanglessen bij Harry Ruijl en Xenia Meijer. Ze heeft met een solovoorstelling over Aletta Jacobs haar bachelor Klassiek Muziektheater afgerond, een zangopleiding die zich met name richt op het operavak. Ze was ook te zien als soliste in het Opera Forward Festival van de Nationale Opera in Amsterdam en in de barokopera ‘Dido en Aeneas’ (Purcell). In 2019 heeft ze haar Master of Music afgerond met een specialisatie in oratorium. Als alt-soliste heeft ze al veel grote werken gezongen, zoals de Krönungsmesse (Mozart), de Nelsonmesse (Haydn), de Missa non sine quare (Kerll), de Petite messe solennelle (Rossini), de Messiah (Händel). En van J.S. Bach de Zapp Mattheus, de Johannes Passion en het befaamde Weihnachtsoratorium. Zij zong eerder bij ons in 2019 in het Requiem van Mozart.

Arco Mandemaker, tenor

Arco Mandemaker studeerde hoofdvak zang aan het Rotterdams Conservatorium bij Sylvia Schlüter en Maarten Koningsberger en hoofdvak koordirectie bij Barend Schuurman. Daarnaast nam hij deel aan masterclasses van onder anderen Barbara Bonney, Hans-Peter Blochwitz, Carolyn Watkinson, Margreet Honig en Ian Bostridge. Na zijn zangstudie specialiseerde hij zich in de barokke uitvoeringspraktijk bij Howard Crook. Op dit moment wordt hij gecoacht door Jard van Nes. Arco ontwikkelde zich tot een veelzijdig zanger met een repertoire dat alle grote componisten en stijlperioden omvat. Van Bach staan naast diens cantates, het Weihnachts Oratorium en de Hohe Messe, ook de evangelistenpartij  en aria’s uit de Johannes- en Mattheüs Passion op zijn repertoire. Ook als liedzanger is Arco actief. Samen met schrijver Nico ter Linden trad hij regelmatig op met het programma ‘De Psalmen muzikaal verbeeld door Constantijn Huygens’. Verder was hij te horen in recitals met liederen van diverse componisten.

Na zijn studie richtte hij de stichting ‘Musica Inaudita’ op, een stichting die zich bezighoudt met de uitvoering van ‘ongehoorde’ muziek. Tevens werd hij artistiek leider van het professionele ‘Gombert Consort’ en het semiprofessionele ‘Schütz Vocaal Ensemble’. Wij genoten eerder van hem in de Paulus in 2018.

 Sinan Vural, bas-bariton

Sinan Vural is geboren in Ankara in Turkije waar hij zijn eerste zanglessen kreeg. Daarna studeerde hij zang in Enschede bij Anne Haenen en in Amsterdam (De Nieuwe Opera Academie) bij Cora Canne Meijer. Hij wordt nu gecoacht door Margreet Honig. De afgelopen seizoenen was hij te horen in Don Pasquale (Donizetti) bij Internationale Operaproducties, The Beastly Bombing (Nitzberg/Neill) bij Opera aan ’t IJ, De Waterman (Hans Koolmees) bij Muziektheater Hollands Diep en Stuyvesant Zero (Caroline Ansink) bij Opera Spanga. Hij maakt deel uit van de basisbezetting van Holland Opera, waar hij aan een groot aantal producties heeft meegewerkt. Verder werkt hij regelmatig mee aan uitvoeringen van Opera per Tutti, een reeks van operaconcerten in diverse Nederlandse steden en maakt deel uit van het artistiek team van dit gezelschap. In 2010-2011 maakte hij een uitstapje als operazanger in de succesvolle muzikale komedie ‘Lichtjes in je Ogen’ van Haye van der Heyden.

Hij is vaak als solist te horen in het oratoriumrepertoire. Zo heeft hij verschillende partijen vertolkt in onder meer Bachs Matthäus- en Johannespassies, in een groot aantal Bachcantates, en in Requiems van Fauré, Duruflé en Brahms, zowel als in latere werken zoals La Danse des Morts van Honegger. Hij geeft ook regelmatig liedrecitals, met een voorkeur voor Frans repertoire. In 2011 is zijn CD ‘Arthur Honegger: Mélodies et Chansons’ i.s.m. sopraan Claudia Patacca en pianist Nicholas Ross uitgegeven. Ook hem kennen wij nog van de Paulus in 2018.

Henk van Zonneveld, clavecimbel

Henk van Zonneveld behaalde voor zowel orgel als klavecimbel het Diploma Uitvoerend Musicus aan het Utrechts Conservatorium. Daarna specialiseerde hij zich in de uitvoeringspraktijk van barokmuziek en volgde masterclasses bij James David Christie, Jos van Immerseel, Ton Koopman, Gustav Leonhardt, en Harald Vogel. Hij maakte opnamen voor radio en televisie, treedt op in binnen- en buitenland en geeft verder concerten als continuo-speler met koren, orkesten en kamermuziekensembles.

Als docent voor klavecimbel en orgel was hij 25 jaar verbonden aan het Centrum voor Kunst en Cultuur te Hilversum. Hij geeft lezingen, dirigeert koren en heeft een privé-lespraktijk voor piano, orgel en klavecimbel. Sinds 2000 is hij actief als orkestleider van zijn barokorkest Cappella Maria Barbara. Ook produceerde hij in eigen beheer een zestal cd’s. Voor de Concertzender maakte hij in 2015 twee programma’s over de door hem ontdekte Canon-code in Bachs ‘Kunst der Fuge’. Van de Matthäus-Passion maakte hij een reconstructie van de hypothetische éénkorige versie. Meer informatie op zijn eigen website: www.henkvanzonneveld.nl

Zangvereniging ‘Vivente’, Venlo

De Gemengde zangvereniging Vivente ontstond in 1983 na een samengaan van de kerkkoren van de H.-Geestparochie en van de H.-Familieparochie in Venlo, beide opgericht in 1965. Na de fusie werd Vivente een profaan koor, maar werkt nog regelmatig mee aan kerkdiensten en voert nog graag de religieuze werken van de grote componisten uit. In de loop der jaren werd Vivente een uitgebreid repertoire machtig, variërend van middeleeuwse muziek tot en met werken van hedendaagse componisten. De Messiah voerden zij eerder uit in 2015. Leo Smeets is sinds 2003 de dirigent van Vivente. Dankzij hun medewerking hebben wij vanavond een uitstekende koorbezetting.

 

Het Dordrechts Kamerorkest (DKO) is een professioneel orkest dat zich al tientallen jaren specialiseert in het begeleiden van vocale ensembles – van kamerkoor tot oratoriumvereniging. De musici komen uit alle hoeken van het land, en van de wereld zelfs. De artistieke leiding zorgt voor een mooie combinatie van zeer ervaren spelers en excellente jonge professionals. Het orkest beschikt over een grote verscheidenheid aan spelers, maar heeft ook een ‘harde kern’ en twee vaste concertmeesters. Het ensemble is daarmee een alleskunner. Een intieme barokbezetting of de grote passies van Bach? Het Requiem van Mozart of liever een volle symfonische bezetting in muziek vanaf de 19e eeuw tot nu? Alles wordt met veel plezier en kunde ter hand genomen, in nauw overleg met koorbesturen en dirigenten. Het orkest speelt zowel in moderne stemming als, op verzoek, op 415Hz. In het laatste geval zit DKO Baroque op het podium.

Het DKO heeft opdrachtgevers van Zwolle tot Middelburg en van Amsterdam tot Eindhoven. Het orkest heeft een naam hoog te houden in flexibiliteit en oprechte betrokkenheid bij de koren, dirigenten en solisten. Het DKO organiseert ook eigen concerten en wordt regelmatig uitgenodigd om te spelen op festivals. Voorbeelden daarvan zijn Bachfestival Dordrecht in 2021 en Deltaconcerten in 2022. Bij dergelijke gelegenheden staan vooral instrumentale werken centraal, zoals de dubbelconcerten van Bach, vioolconcerten van Vivaldi en het Adagio for Strings van Barber. De musici spelen dergelijke werken natuurlijk ook met veel plezier op verzoek van koren, als complement van het vocale deel van het programma.

 G.F. Handel (1685-1759)

In 1741 ging Georg Friedrich Händel, die zich in Engeland George Frideric Handel liet noemen, zowel lichamelijk als geestelijk door een diep dal. Zo goed als failliet en min of meer afgedankt als componist door de Londense society, kreeg hij toen een brief van Charles Jennens, die hem aanspoorde om met een door hem uitgewerkt libretto een oratorium te schrijven. Het was een aaneenschakeling van de mooiste bijbelteksten, een weergave van de essentie van de Bijbel: de redding van de mensheid door het verlossingswerk van de Messias. Handel sloot zich op in zijn kamer, at nauwelijks, en schreef als door de Geest van God gedreven, in 24 dagen zijn grote meesterwerk, de ‘Messiah’. Tegen zijn bediende zei hij na afloop: ‘Het leek wel alsof ik de hemel geopend zag, en de grootheid van God Zelf’. De première vond plaats op 13 april 1742 in Dublin, en daarna is het nooit meer van de podia verdwenen.

Ook werd het als basis gebruikt voor de ‘Young Messiah’, een populaire bewerking voor jongeren door Tom Parker, maar daarin zijn veel (mooie) delen weggelaten, waardoor ook aan het verhaal tekort wordt gedaan.

De ‘Messiah’ begint met de profetie van Jesaja: ‘Troost, troost mijn volk, zegt uw God’. Daarna worden de geboorte en het levenswerk van de Messias beschreven, culminerend in zijn lijden en sterven. Maar… het eindigt niet met de dood, maar met de opstanding, de overwinning op de dood, en de aankondiging van de wederkomst: ‘De bazuin zal klinken!’ en als geweldige apotheose de verheerlijking van de Messias: ‘Het Lam dat geslacht is, is waardig te ontvangen: de macht, de rijkdom, de wijsheid, de sterkte en de heerlijkheid. Van nu aan tot in eeuwigheid’. En daarop kan alleen maar een weergaloos: ‘Amen! Amen!’ volgen.