Vivaldi – Diabelli – Mozart
Op 22 november om 20.00 uur in de Oude Kerk van Maasland, ons nieuwe onderkomen sinds de sluiting van de Nieuwe Kerk en De Magneet. Een boeiend programma, met bekende en minder bekende (Diabelli) werken. Daardoor was het moeilijk om projectleden te werven, maar wij zijn erg blij met die mensen die ons ondersteunen. De bezetting van ons koor is niet meer optimaal, maar we gaan ons best doen u te laten genieten van deze mooie muziek. Een toepasselijk programma voor deze tijd van het jaar: herdenking van de overledenen aan het einde van het kerkelijk jaar met een Requiem, en met een Pastoralmesse (herders-mis) voor de naderende adventstijd.
Onder de bezielende leiding van onze dirigent Hans Cok, en met het Dordrechts Kamerorkest en Margriet den Hartog aan haar eigen orgel, verwachten wij u een boeiende avond te kunnen bieden.
Ook van ons solistenkwartet verwachten wij veel, en wij verheugen ons op de kennismaking met deze talentvolle jonge musici, die hun sporen op de concertpodia al verdiend hebben en uitblonken op de solistenpresentatie van impresariaat 10Vocaal in Ede: Anouk Antonissen – sopraan, Emilie Wijers – alt/mezzo, Stefan Kennedy – tenor, Robert-Jan Agricola – bas. Daarnaast nog als tweede sopraan de voor velen bekende Annemarie Verburg uit Maassluis.

AntonioVivaldi, 1678-1741
Met kerkmuziek was de Italiaanse violist en componist Antonio Vivaldi van huis uit vertrouwd: zijn vader was musicus aan de San Marco basiliek in Venetië. Antonio zelf werd muziekleraar en componeerde hoofdzakelijk instrumentale werken, waaronder ruim vierhonderd soloconcerten voor de meest uiteenlopende instrumenten.
In 1703 werd hij tot priester gewijd, waarna ook kerkelijke werken van zijn hand verschenen. Het ‘Gloria in D’ (RV 589) uit 1715 is een prachtige compositie in twaalf delen, waarin Vivaldi bijna elke zinsnede uit het Gloria zoals dat in de rooms-katholieke mis voorkomt, apart uitwerkt. De ouverture klinkt als een fanfare, zoals ook in het Gloria in de Hohe Messe van zijn tijdgenoot Johann Sebastian Bach, die overigens een groot bewonderaar en navolger van Vivaldi was. Na de openingsfanfare zingt het koor een opgewekt Gloria in Excelsis Deo, gevolgd door een buitengewoon fraaie afwisseling van koor en solisten.

Anton Diabelli, 1781-1858
Hij volgde aanvankelijk een priesteropleiding, maar kreeg ook muziekles, van Michael Haydn. In 1818 zette hij een muziekuitgeverij op die bekend werd door uitgaven van eenvoudige arrangementen van populaire stukken, die amateurs thuis konden spelen. Daarna volgden serieuzere uitgaven, zoals de eerste uitgaven van werken van Franz Schubert. Diabelli schreef als componist een bescheiden hoeveelheid werken, waaronder een operette, een paar missen en liederen en een groter aantal piano- en gitaarwerken. De Pastoralmesse schreef hij in 1830 in een paar weken tijd. Het hele werk ademt een kerstsfeer, door de eenvoudige, vrolijke herderswijsjes, en wordt nog steeds jaarlijks rond Kerst uitgevoerd in de St. Peterskirche in Wenen.

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Zijn geschiedenis is natuurlijk overbekend: uitzonderlijk jong wonderkind, speelde op zijn negende al viool, piano, orgel en klavecimbel en schudde briljante composities uit zijn mouw. Hij beheerste alle muziekvormen van zijn tijd: opera, symfonie, pianoconcert, strijkkwartet, kamermuziek en religieuze muziek.
Mede door de film ‘Amadeus’ (1984) is ook de geschiedenis van zijn Requiem erg bekend: terwijl hij al ernstig ziek was kreeg hij van een geheimzinnige onbekende de opdracht om een Requiem te schrijven. Door zijn veel te jonge overlijden kon hij dat niet voltooien, waarna het, geheel in Mozarts stijl, werd afgemaakt door zijn leerling Franz Xaver Süssmayer. Dat deed hij zo goed dat het een waar meesterwerk is geworden, indrukwekkend en ontroerend, en er nog altijd discussie over is welke delen nu echt van Mozart zijn.

De voorverkoop begint op 1 november 2019!