Elias, 26-10-2012

Op 26 oktober 2012 vieren wij ons 80-jarig bestaan met een uitvoering van het oratorium ‘Elias’.

Dit magistrale werk van Felix Mendelssohn Bartholdy is een favoriet van zowel koor als dirigent. Ook bij eerdere jubilea hebben wij dit uitgevoerd en omdat dit concert ook in het teken staat van het afscheid van Kees Schrijver als dirigent, vonden wij het toepasselijk om dit weer op de agenda te zetten. Met de solisten, het orkest, de organist, en voor de laatste keer onder leiding van Kees Schrijver, denken wij u een boeiend en kwalitatief hoogstaand programma te kunnen bieden.

Het zal een gedenkwaardige afsluiting worden van een mooie periode.

Dit concert wordt mede mogelijk gemaakt door subsidie van de provincie Zuid-Holland, gemeente Midden-Delfland, Fonds 1818 en het Prins Bernhard Cultuurfonds. Wij bedanken ook onze donateurs en sponsors, en de leden van bevriende koren (vooral C.O.V. Leidschendam) die ons ondersteunen.

 

elias-affiche2012

 

kees-schrijverDirigent Kees Schrijver

Hij volgde eerst de Pedagogische Academie, daarna schoolmuziek, trompet en koordirectie aan het Rotterdams Conservatorium, gevolgd door Kurt Thomascursussen en koor- en orkestdirectie bij Jan Eelkema.

Kees Schrijver is als muziekleraar en leraar Nederlands betrokken bij het onderwijs. Hij is dirigent van o.a. het Haags Vrije Tijdskoor en het Christelijk Gemengd Koor ‘Zanglust’ te Pernis, en was 2e dirigent van het Christelijk Residentie Mannenkoor. Ook dirigeerde hij enkele projecten van de bekende gospelzanger en componist Adrian Snell, zoals ‘The Passion’ in 1992.

Onder zijn leiding heeft ‘Hosanna’ sinds 1987 vele grote werken uitgevoerd, waaronder de ‘Elias’ en de ‘Paulus’ van Felix Mendelssohn Bartholdy, ‘Messiah’ van Georg Friedrich Händel, ‘Die Schöpfung’ van Joseph Haydn, ‘Ein deutsches Requiem’ van Johannes Brahms, ‘Matthäus Passion’ van Georg Philipp Telemann en het ‘Weihnachtsoratorium’ en de ‘Johannes Passion’ van Johann Sebastian Bach. Ook de première van ‘The Throne’ van Hans Cok in 2006 vond onder zijn leiding plaats.

heleen-koeleHeleen Koele, sopraan

De sopraan Heleen Koele voltooide haar studie solozang aan het conservatorium van Zwolle in 1991. Daarna nam zij les bij Cora Canne Meijer. Tegenwoordig is Charlotte Margiono haar coach.
Zij maakt sinds 1998 deel uit van het Nederlands Kamerkoor en werkte als soliste met orkesten als Concerto d‘Amsterdam (2008, 2009), Amsterdam Sinfonietta (2000, 2008, 2010) en het Combattimento Consort (2000, 2009, 2011). De flexibiliteit van haar stem maakt dat zij wordt gevraagd voor zeer uiteenlopend repertoire, zoals de passies van Bach, het Requiem van Brahms, het Requiem van Verdi of van Tippett.

Naast dramatische operarollen als Suor Angelica (Puccini) en Euridice (Gluck) ontdekte Heleen Koele haar komisch talent in de natuur van Friesland: 2008 Fra Diavolo (Aubert), 2009 Il Pittore Parigino (Cimarosa), augustus 2010 Figaro, naar Le Nozze di Figaro van Mozart.

Samen met haar vaste pianisten Steven Faber en Bernhard Touwen voert Heleen regelmatig liederenrecitals uit. In Maasland was zij eerder te beluisteren in 2004 in de Messiah.

martine-straesserMartine Straesser, alt

Martine Straesser begon haar opleiding aan het Sweelinck-conservatorium te Amsterdam waar ze studeerde bij Charles van Tassel. Vervolgens studeerde zij twee jaar aan de Royal Scottish Academy te Glasgow waar ze haar Master‘s degree in opera behaalde. Hierna was ze een seizoen lid van de operastudio Nederland (2000).

Al tijdens haar studie maakte zij haar operadebuut in Il trionfo di Camilla van Bononcini, een productie van het festival oude muziek o.l.v. Jos van Veldhoven. In Engeland, Schotland en Nederland was zij vervolgens te horen in vele operarollen bij verschillende gezelschappen.

Op het concertpodium zong zij o.a. bij het Brabants Orkest en de Nederlandse Bachvereniging (Israel in Egypt o.l.v. Paul McCreesh) en verder bij orkesten als Holland Symfonia, het Gelders Orkest en het Zeeuws Orkest.

Haar oratoriumrepertoire reikt van Bach tot Britten en ze is dan ook een veelgevraagd soliste bij de oratoriumverenigingen in Nederland.

Bij ‘Hosanna’ kennen we haar nog van 2003 (Mozarts Requiem en Krönungs- messe) en 2006 (Lobgesang van Mendelssohn en de première van The Throne van Hans Cok).

rein-kolpaRein Kolpa, tenor

De tenor Rein Kolpa is geboren en getogen in Maasland, op een steenworp afstand van de Nieuwe Kerk. Hij kreeg zijn opleiding aan het Sweelinck- conservatorium te Amsterdam, waar hij de drama (opera)opleiding volgde en in 1992 zijn eindexamen Solozang Docerend Musicus behaalde. Hij volgde zomercursussen bij het Europees Centrum voor Opera en Vocale Kunst te Gent en bij het Internationaal Opera Centrum Nederland.

Bij Kurt Equiluz en Anthony Rolfe Johnson volgde hij masterclasses. Bij de studio van de Opera van Keulen, de Nederlandse Opera, de Vlaamse Opera, Opera-Zuid, de Nationale Reisopera en Hofstad Operette breidde hij zijn opera- en operetterepertoire uit. Naast zijn opera-activiteiten begeeft hij zich op het terrein van het oratorium. Vrijwel alle grote oratoria heeft hij op zijn repertoire en voert hij regelmatig uit.

Ook musical heeft zijn interesse, hij stond in vele producties, waaronder succesvolle musicals als Les Misérables, 42nd Street, 3 Musketiers en The Sound of Music. Bij ‘Hosanna’ zong hij eerder in 1999 in de Messiah en in 2005 in de Mis van Gounod.

martijn-sandersMartijn Sanders, bas-bariton

Martijn Sanders begon zijn zangstudie aan het Utrechts Conservatorium bij Henny Yana Diemer en behaalde daar in 1998 zijn diploma uitvoerend musicus. Vervolgens studeerde hij aan de Uelangrijkste niversität für Musik und Darstellende Kunst in Wenen bij Vahan Mirakian (opera) en Edith Mathis (lied en oratorium) en was hij lid van Opera Studio Nederland. Daarnaast volgde hij masterclasses bij o.a. Thomas Hampson, Jard van Nes en Christina Deutekom en was hij prijswinnaar van meerdere zangconcoursen in Duitsland en Oostenrijk.

Hij zong vele operarollen op verschillende podia in Duitsland, Oostenrijk en Nederland en is ook actief als lied- en concertzanger. Zo gaf hij o.a. liederenrecitals en was hij veelvuldig te horen in de grote oratoria van Bach, Händel en Mendelssohn.

Hij was gast bij gerenommeerde orkesten en ensembles, ook onder bekende dirigenten als Jaap van Zweden, Kenneth Montgomery en Micha Hamel.

In 2010 was hij eerder bij ‘Hosanna’, toen hij zowel de Christuspartij als de aria’s en de kleinere rollen voor zijn rekening nam in de Johannes Passion.

Vanavond heeft hij de hoofdrol, die van de profeet Elia.

mirjam-feijerMirjam Feijer, sopraan

Zij studeerde zang, piano en directie aan het conservatorium te Zwolle bij Lodewijk Meeuwsen. Aanvankelijk als alt, pas later schakelde zij om naar sopraan, toen ontdekt werd dat de volle, warme klank van haar stem in de hoogte pas echt tot zijn recht komt. Zij volgde lessen bij Jard van Nes, Timothy Bentch en Margaret Roest. Zij zong in het koor van de Nederlandse Bachvereniging en in het Groot Omroepkoor. Als soliste maakte ze concertreizen naar Canada, Israël, Tsjechië en Luxemburg. Zij werkte mee aan diverse cd-projecten in Duitsland met onder andere de befaamde componist en dirigent John Rutter. Al meerdere malen was zij te zien op tv, zoals bij het EO-programma Nederland Zingt.

Mirjam is dikwijls te horen als vertolkster van het geestelijk lied, negro-spirituals en gospels, maar haar repertoire strekt zich ook uit tot oratorium, opera en liedrecitals. Zij heeft een lespraktijk in Den Haag en geeft koor-scholing aan verschillende koren in Den Haag en omstreken (ook bij ‘Hosanna’).

klarijn-verkaartKlarijn Verkaart, alt

Mezzosopraan Klarijn Verkaart deed onlangs haar Master eindexamen aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar ze studeerde bij Sasja Hunnego. Ze nam deel aan de Opera basisklas van de Dutch National Opera Academy en werkte mee aan verschillende producties. Ze volgde masterclasses bij Jard van Nes, Nelly Miricioiu, Roberta Alexander, Albert Bonnema en Malcolm Martineau. Klarijn treedt regelmatig op als soliste en met verschillende ensembles. Begin dit jaar zong zij de rol van Componist in ‘Ariadne auf Naxos’ van Strauss, in een project o.l.v. Kenneth Montgomery. Ook nam zij deel aan de Rotterdamse Operadagen. Deze zomer zingt zij in de productie ‘Orfeo ed Euridice’ van Gluck, in en op de vijver van Paleis Soestdijk. In 2013 vertolkt Klarijn de rol van ‘The mother’ in ‘Mavra’ van Stravinsky, een productie van de Dutch National Opera Academy met het Residentie Orkest o.l.v. Lucas Vis en Asko Schoenberg o.l.v. Etienne Siebens.

sander-de-jongSander de Jong, tenor  

Hij begon in 2002 met zingen bij het Martini Jongenskoor Sneek o.l.v. Rintje te Wies. Vanaf 2008 is hij, als bariton, verbonden aan het Roder Jongenskoor o.l.v. Rintje te Wies, waar hij ook regelmatig soleert. Van 2008 tot en met 2011 zat Sander in de vooropleiding van het Codarts in Rotterdam, waar hij les had van Frans Huijts.

In februari 2008 behaalde hij een eervolle vermelding op het Prinses Christina Concours in Groningen, waar hij in 2011 een eerste prijs behaalde. Hij soleerde in het Requiem van Gabriel Fauré, in het Requiem van Maurice Duruflé, in de Mis in G van Franz Schubert, in verscheidene Bachcantates, in het Membra Jesu Nostri van Dietrich Buxtehude en vervulde de rol van Satire in de opera Platée van Jean Phillip Rameau. Vanaf 2011 studeert Sander aan het Conservatorium van Amsterdam bij bariton Pierre Mak.

joao-paixaoJoão Paixão, bas

De Portugese bas-bariton João Paixão (1984) begon zijn muzikale studie op zesjarige leeftijd in Lissabon. Hij studeerde piano aan het Instituto Gregoriano de Lisboa, en zang bij Ana Leonor Pereira.

In 2003 werd hij student bij Luís Madureira, aan de Escola Superior de Música de Lisboa, waar hij in vier jaar afstudeerde. Sinds 2007 ontwikkelt hij zich verder als uitvoerend kunstenaar aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Rita Dams.

Hij werkt regelmatig met prominente artiesten als Jill Feldman, Michael Chance, Peter Kooij, Christina Pluhar, Eric Menzel en Sébastien Marq. Naast zijn toewijding aan de klassieke muziek is hij ook intensief bezig met modern repertoire, onder andere met premières van werken van Portugese, Duitse en Nederlandse componisten.

Hij werkt sinds 2009 veel samen met de T.R.A.S.H.-dance/performancegroup.

hans-cok-orgelHans Cok, orgel

Hans Cok uit Barendrecht is sinds 1997 de vaste begeleider van ‘Hosanna’. Hij volgde orgel- en pianoles bij Kees van Eersel, die hem voorbereidde voor het conservatorium.

Aan het conservatorium te Rotterdam volgde hij als hoofdvakken orgel en compositie, bij resp. Jet Dubbeldam en Theo Loevendie.

In 1980 behaalde hij het UM-diploma (Uitvoerend Musicus) orgel. Sinds 1975 is hij als docent piano en orgel verbonden aan de Toonkunstmuziekschool te Barendrecht. Naast zijn begeleiding bij verschillende koren heeft hij ook al bij verscheidene koren ervaring opgedaan als dirigent en is sinds 2010 dirigent van de Christelijke Oratoriumverenign Ridderkerk.

Vanaf zijn jeugdjaren schreef hij al regelmatig composities, later ook enkele grotere, zoals Psalm 46 in 1996 (voor mannenkoor en orkest) en in 2003 ‘The Passion’ (gemengd koor met klein orkest). ‘Hosanna’ had het voorrecht zijn grootste werk tot nu toe, ‘The Throne’, in 2006 in première te hebben mogen brengen. Vanavond bespeelt hij het orgel, vanaf volgende week is hij de nieuwe dirigent van ’Hosanna’.

RBO Sinfonia

Het RBO Sinfonia is een professioneel orkest dat sinds 1984 gespecialiseerd is in het begeleiden van koren en solisten. Het heeft een uitgebreid repertoire, zowel in het klassieke als moderne genre: oratoria, cantates, opera, en operette. Al 1650 koorconcerten werden begeleid, 250 koren in 120 gemeenten, 1180 verschillende werken van 285 componisten.

Dankzij de begeleiding van het RBO Sinfonia krijgen koren de mogelijkheid zich te presenteren in een professionele setting, wat de kwaliteit van de amateurkoorzang ten goede komt.

De grootte van het orkest varieert, afhankelijk van het uit te voeren werk, van klein ensemble tot volledig symfonieorkest.

RBO Sinfonia begeleidt 65 koren en geeft circa 70 eigen concerten per jaar. Daarnast verzorgt het educatieve concerten en biedt koordirigenten door middel van practica de gelegenheid zich te bekwamen.

De kwaliteiten van RBO Sinfonia zijn ook de overheid niet ontgaan. Het orkest wordt financieel gesteund door subsidies van de provincie Zuid-Holland en het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Op de website koorbegeleidingen.nl vindt u veel informatie en een uitgebreide concertagenda van het orkest.         

felix-mendelssohn-bartholdyFelix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847)

Felix was een kleinzoon van de Joodse filosoof Moses Mendelssohn, die in hoog aanzien stond bij vele hooggeplaatste Duitse geleerden en schrijvers uit zijn tijd. Felix’ vader, Abraham Mendelssohn, een bankier, liet zijn kinderen dopen om ze zo een goede opvoeding te kunnen geven als volledig geïntegreerde Duitse staatsburgers.

Felix heeft zich zijn hele (helaas korte) leven met alle soorten kerkmuziek beziggehouden, de hele schat aan lutherse, katholieke en joodse muziek had zijn belangstelling.

Vooral met de herontdekking van Bachs Matthäus Passion maakte hij grote naam. Dit werk was voor hem een voorbeeld van de manier waarop christelijke muziek gecomponeerd moest worden: niet puur liturgisch, maar met een duidelijke evangelische boodschap. Zijn oratoria ‘Elias’ en ‘Paulus’ zijn daar duidelijk door geïnspireerd en behoren tot de geliefdste koorwerken aller tijden.

Op 4 november 1847 overleed hij op 38-jarige leeftijd. Tijdens zijn begrafenis-dienst op 7 november in Leipzig werden de koralen ‘Dir Herr, dir will ich mich ergeben’ en ‘Siehe wir preisen selig’ uit de ‘Paulus’ door een koor van 600 zangers uit­­ge­voerd, gevolgd door ’Wir setzen uns mit Tränen nieder’ van J.S. Bach. Daarna werd de kist per trein naar Berlijn ver­voerd, waarbij op alle stations die werden aan­gedaan koren ston­den te wachten om door hem gecompo­neerde werken uit te voeren.

Later werd zijn werk in (Oost-)Duitsland lang verguisd, eerst door de nazi’s omdat hij van Joodse afkomst was en later door de communisten omdat hij christen was.

Kees Schrijver heeft zich in zijn periode bij ‘Hosanna’ vaak laten inspireren door Mendelssohn. Hij ondernam ook verscheidene studiereizen naar de plaatsen waar Felix zijn sporen naliet, zoals in Leipzig. Zo ontwikkelde hij zich tot een Mendelssohn-kenner bij uitstek. Een hoogtepunt hierin vormde ook de onvergetelijke concertreis van ‘Hosanna’ in 1993, waarbij de ‘Elias’ tweemaal werd uitgevoerd in de geboortestreek van Mendelssohn (Thüringen).

In de ‘Elias’ heeft Mendelssohn het oude Bijbelverhaal (1 Koningen 17-19) over de profeet Elia, die de confrontatie aangaat met koning Achab en diens Baäl-priesters, op opera-achtige wijze uitgebeeld in muziek. Daar leent het verhaal zich natuurlijk ook fantastisch voor: karakteristieke hoofdpersonen, moed en wanhoop, hongersnood en watervloed, donder en bliksem, aardbevingen en het suizen van de stilte, vurige wagens en paarden …. zelfs al zou er geen tekst bij zijn, dan is het verhaal nog herkenbaar in deze magistrale muziek.