De kerstcantate ‘Bethlehem’ van John Henry Maunder. Een mooie, eenvoudige vertolking van het kerstevangelie met koor, orgel en drie solisten, waarin het publiek een aantal koralen mee mag zingen. Een mooie manier om de adventsperiode in te gaan!
John Henry Maunder (1858-1920)
Hij was organist in Londen en omgeving en schreef ook vele composities voor kerkelijk gebruik. Deze waren zeer geliefd, niet alleen vanwege de muzikaliteit maar ook omdat hij er duidelijk de evangelische boodschap mee verkondigde. In zijn composities verwerkte hij vaak bekende Engelse gezangen, die het publiek dan mee mocht zingen. In 2022 voerden wij zijn passiecantate ‘Olivet to Calvary’ uit, waarin het lijdensverhaal boeiend wordt uitgebeeld en toegelicht.
Ook in de kerstcantate ‘Bethlehem’ is het genieten van zijn muzikale vertelkunst.
Sopraan – Pien Smeets
Van huis uit al vertrouwd met muziek, ontwikkelde zij al op jonge leeftijd haar passie voor klassieke zang bij het koor de ‘Schola Cantorum’ in ‘s-Hertogenbosch. In Tilburg voltooide zij haar bachelor Muziektheater Klassiek en momenteel studeert zij de Master of Music op Codarts in Rotterdam bij hoofdvakdocent Charlotte Riedijk.
Zij zong o.a. al in Purcell’s Dido & Aeneas bij Fat Lady te Haarlem, aria’s van Despina uit Mozart’s Così fan tutte o.l.v. Chloe Rooke met het Achttiende Eeuws Orkest, voerde samen met Domestica Rotterdam o.l.v. Wim Steinmann Händel-aria’s op, Bach’s Lukas Passion, Rossini’s Petite Messe Solonelle o.l.v. Danny Nooteboom en Schubert’s Missa in G o.l.v. haar vader. Pien volgde masterclasses van o.a. Eva Maria Westbroek, Frank van Aken, Margreet Honig, Henk Neven, Marcel Reijans, Paul McNamara, Monique Wagemakers, Jaap Smit en Esther Maas en werkt regelmatig samen met de pianisten David Bollen, Amy Chang en Daan Boertien.
Zij houdt van theatrale opera’s en het prachtige oratorium-repertoire:
‘Muziek is voor mij een lichtpuntje, dat ik daar dag in, dag uit mee bezig mag zijn is een feestje en deze passie deel ik graag met mijn publiek’.
Meer informatie: www.piensmeets.com
Tenor – Francis Ng
De Hongkongse tenor Francis Ng (1996) rondde de masteropleiding Klassieke Zang aan Codarts Rotterdam in 2020 cum laude af. Hij studeerde daar bij tenor Marcel Reijans en wordt momenteel gecoacht door hem. Hij is ook alumnus van het atelier van de Haarlemse operagroep The Fat Lady onder leiding van Tamir Chasson.
Francis wordt veel gevraagd als solist, onder andere in J.S. Bachs Weihnachts-Oratorium en zijn Passies (aria’s en de evangelisten), Händels Messiah, Mozarts Requiem en missen, Mendelssohns Die erste Walpurgisnacht, Rossini’s Petite Messe Solennelle, Janáčeks Otčenáš en Puccini’s Messa di Gloria.
Ook in operaproducties groeit hij gestaag als operazanger. Sinds 2021 stond hij al in Bizets Carmen, Donizetti’s L’elisir d’amore, Bizets Les Pêcheurs de Perles en in een geënsceneerde versie van J.S. Bachs Der Streit zwischen Phoebus und Pan. In het seizoen 23/24 vertolkte hij Nemorino ( L’elisir d’amore) en Macduff in Verdi’s Macbeth).
Hij is een van de prijswinnaars van de ‘32. Internationaler Gesangswettbewerb der Kammeroper Schloss Rheinsberg’. Als prijswinnaar heeft hij daar Don Luigino gespeeld in Paisiello’s La Molinara.
Meer informatie: Ka Foon Francis Ng
Bas/bariton – Robert-Jan Agricola
De bas-bariton Robert-Jan Agricola studeerde Klassieke Talen aan de Universiteit van Leiden en daarnaast Klassiek Zang aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Als solist is hij regelmatig te horen in werken als Bach’s Johannes en Matthäus Passion en in Händels Messiah. Als koorzanger zong hij bij o.a. Cappella Amsterdam, het Laurens Collegium, PA’dam, The Gents en het World Chamber Choir. Hij werkte met dirigenten als Peter Dijkstra, Paul Hillier, Tõnu Kaljuste en Daniel Reuss; hij verleende zijn medewerking aan CD- en DVD-opnames van Cappella Amsterdam, The Gents en Within Temptation en trad op met Typhoon in Paradiso.
Ook in het buitenland was zijn (solo)stem te horen: hij maakte tournees naar China, Zuid-Afrika, Italië en Zwitserland.
Robert-Jan studeerde bij Rita Dams, Meinard Kraak, Marjan Kuiper en James McCray. Op dit moment wordt hij gecoacht door Sasja Hunnego en David Visser. Robert-Jan is ook actief als spreker/stemacteur.
Meer informatie: www.robertjanagricola.com
Organist – Leo Hans Koornneef
Leo Hans Koornneef is sinds 2020, na de fusie van Hervormd en Gereformeerd tot Protestantse Gemeente Maasland, de vaste organist van de Oude Kerk, nadat hij al vanaf 1977 het orgel van de Gereformeerde Kerk van Maasland had bespeeld. Hij was als docent orgel, piano en keyboard werkzaam bij Muziek-centrum OpMaat.
Hij studeerde orgel en piano aan het Haags Conservatorium, onder anderen bij Johann Lemckert, waar hij in 1981 het einddiploma behaalde. Vervolgens Kerkmuziek en Improvisatie (docenten Arie Keizer en Barend Schuurman) in Rotterdam. In 1993 behaalde hij bij Maurice Pirenne in Utrecht zijn diploma UM (Uitvoerend Musicus).
Van zijn orgelspel verschenen twee cd’s, met onder andere orgeltranscripties van bekende werken op het orgel van de Nieuwe Kerk.
Hij vergezelde diverse koren op concertreizen naar onder meer Engeland en Frankrijk (kathedraal van Chartres) en is als repetitor verbonden aan verschillende koren. Naast het bekende orgelrepertoire van Bach, Mendelssohn en Reger speelde hij ook het complete oeuvre van Liszt en Reubke, en diverse symfonieën van Widor en Vierne.
Kerstcantate Bethlehem
Deel 1. De Herders
Op de velden van Efrata speelt een herder op zijn harp, een ander speelt fluit. Een herdersjongen bezingt de schoonheid van de nacht en de sterren. Een oudere herder hoort de aankondiging van de engel, vertelt de herders de boodschap van de engel door en nodigt hen uit om mee te zingen in het ‘Ere zij God’. Enthousiast gaan de herders op weg naar Bethlehem om te zien wat er gebeurd is. Tot slot wordt Gods plan bezongen in een koraal.
Deel 2. De Koningen
Koningen uit het Oosten gaan op reis, geleid door een heldere ster aan de hemel. Balthazar zit vermoeid bij een bron in de woestijn en maakt zich op voor de nachtrust. Dan hoort hij een karavaan naderen: kamelenhoeven die in het zand ploffen en gezang van vermoeide reizigers, waaronder Melchior en Gaspar. Samen rusten zij uit en trekken weer verder als de ster weer verschijnt. Langzaam verdwijnt de karavaan in de verte, op weg naar Bethlehem.
Deel 3. Onze geschenken
Voor de stal in Bethlehem verzamelen zich de koningen en de herders. Ze willen naar binnen om hun geschenken aan te bieden, maar dan wordt er gezegd: ‘Stil, hoor…, de moeder zingt een lied’ en hoort men hoe Maria, met de engelen, haar kind toezingt. Ook Balthazar en Gaspar bezingen dan het ongelooflijke wonder, op een melodie die terugkomt in het slotkoraal. Het koor beantwoordt dit met een devoot gebed, waarin wij ons lichaam en onze ziel offeren aan de Heer, gevolgd door de uitnodiging: ‘Kom naar de kribbe, allen die vermoeid zijt en gij die vrede zoekt, Jezus verlost u en brengt redding!’