Op 9 november 2018 gaan de deuren van de Nieuwe Kerk van Maasland nog één keer open voor een concert. Voor de laatste keer genieten van die fijne akoestiek, waarin koor, solisten, orkest en orgel altijd uitstekend tot hun recht kwamen. Dat kunt u nog een keer horen in het oratorium Paulus van onze favoriete componist Felix Mendelssohn Bartholdy. Daarna nemen wij met pijn in het hart afscheid van onze thuisbasis, waar wij met veel plezier hebben gestudeerd en heel veel mooie concerten hebben gegeven.

Wij hebben weer uitstekende solisten uitgenodigd.

De sopraan Kaiyi Min, een Taiwanese, die na haar opleiding in Taiwan in 2005 naar Europa kwam om hier verder te studeren: solozang en koordirectie. Daarmee haalde zij verschillende prijzen op concoursen. Daarnaast studeerde zij nog bedrijfskunde en werkte, naast haar vele solo-optredens, als accountmanager aan grote bedrijfsprojecten over de hele wereld. Zij spreekt zes talen vloeiend.

 

De alt Klarijn Verkaart stond al eerder bij ons op het podium, in de ‘Elias’ van Mendelssohn. Zij begon na haar studie Nederlandse Taal en Cultuur nog aan de opleiding klassieke zang, treedt overal op als soliste en verzorgt met enkele studiegenoten ook theatervoorstellingen.

 

 

De tenor Arco Mandemaker studeerde zang aan het Rotterdams Conservatorium, waarna hij zich ontwikkelde tot een zeer veelzijdig zanger. Hij werkte samen met schrijver Nico ter Linden mee aan het programma ‘De psalmen muzikaal verbeeld’. Hij richtte de stichting ‘Musica Inaudita op, die zich richt op de uitvoering van te weinig gehoorde muziek.

 

De bas-bariton Sinan Vural Hij is een veelgevraagd solist bij verschillende operagezelschappen, maar kent ook al het oratoriumrepertoire. Hij was solist in de première van het oratorium ‘Samson’ van Hans Cok.

 

 

Het Dordrechts Kamerorkest verzorgt de begeleiding, met organist Leo Hans Koornneef aan zijn ‘eigen’ orgel. Het koor wordt versterkt met een aantal leden van de Christelijke Oratoriumvereniging Ridderkerk, een ander oratoriumkoor van dirigent Hans Cok, en een flinke delegatie van de Westlandse COV ‘Excelsior’ te Naaldwijk, die vorig jaar de Paulus uitvoerde.

Het oratorium ‘Paulus’
In de ‘Paulus’, waarvoor de nog jonge Mendelssohn grotendeels zelf de tekst samenstelde, met vele aanhalingen uit het Oude en Nieuwe Testament, wordt de apostel Paulus gevolgd vanaf de steniging van Stefanus (Handelingen 7) tot zijn afscheid van de gemeente te Efeze.
Felix werkte vier jaar (1832 tot 1836) aan het stuk, dat vanaf de eerste uitvoering een geweldig succes was. Hij was zelf de eerste om toe te geven dat zijn werk beïnvloed was door Bach en Händel, maar zei daarover: ‘Ik heb het geschreven zoals ik het voelde, en als dat hetzelfde is als bij de grote Bach, is het mij daar des te dierbaarder om.’
Desondanks is Mendelssohns eigen creatieve kracht overal herkenbaar, zoals in de voor die tijd ongewone functie van de koralen. In de passionen van Bach gaven de koralen ruimte aan de stem van de gemeente en tegelijkertijd waren het momenten van bezinning om de effecten van dramatische gebeurtenissen te neutraliseren. In het meer lyrische werk van Mendelssohn was dat veel minder nodig. Toch zijn er op vier plaatsen kerkliederen ingevoegd en vormt het koraal ‘Wachet auf! ruft uns die Stimme’ een soort thema voor het gehele werk.
Een voorbeeld van romantische, dramatische elementen vinden we bij de steniging van Stefanus: opzwepende ritmes en schrille, opflakkerende klanken roepen een sfeer van vervoering op. Maar dergelijke scènes zijn een uitzondering: ook die delen die zich aanvankelijk krachtig en dramatisch ontwikkelen, eindigen doorgaans in een milde, verzoenende devotie. Ook een sfeer van stille berusting en deemoed weet Mendelssohn uitstekend op te roepen, zoals in de zaligprijzing van Stefanus, de weeklacht over Jeruzalem, en de tenor-cavatine: ‘Sei getreu bis in den Tod.’

De voorverkoop is al begonnen, wij verwachten een volle kerk.