Op 9 november 2018 namen we met een geweldige uitvoering van de ‘Paulus’ afscheid van onze thuisbasis, die als gevolg van de fusie van Gereformeerd en Hervormd Maasland overbodig is geworden. Nog één keer genieten van die mooie ruimte met het grote podium en die goede akoestiek.

Laatste concert in de Nieuwe Kerk

Dirigent, koor en een fantastisch solistenkwartet lieten zich inspireren door de geweldige muziek van Mendelssohn en werden daarin deskundig begeleid door orkest en orgel. Het werd een bijzondere uitvoering, zie ook de recensie in de Midden-Delfland krant.

Een waardig afscheid, maar wel met pijn in het hart. Volgend jaar zullen we het moeten doen met de Oude Kerk, een mooi historisch gebouw, maar met een moeilijke akoestiek en een historisch orgel dat te laag gestemd staat om bij concerten met orkest te kunnen gebruiken. Hopelijk went het wel en gaan we ons daar ook weer thuis voelen.

Dat gaan we op 22 november 2019 ervaren met de Mis in C van Beethoven en de Pastoralmesse van Diabelli – muziek die in ieder geval wel goed past in zo’n historische kerk.
Beethoven staat niet bekend als religieus componist, maar in zijn ‘Mis in C’ uit 1807 lijkt hij toch zeker door zijn geloof geïnspireerd en heeft hij daar iets heel moois van gemaakt. Bijzonder is dat solisten en koor elkaar steeds fraai afwisselen, en daarmee slaat hij nieuwe wegen in na zijn grote voorganger (en voorbeeld) Joseph Haydn.
Diabelli, die bekend werd als muziekuitgever en componist, was een tijdgenoot van Beethoven. Hij kreeg o.a.muziekles van Michaël Haydn en legde zich juist toe op kerkmuziek. De Pastoralmesse werd geschreven voor Kerst 1830 en ademt in alle delen ‘Weihnachtsstimmung’. En ook hier: geen grote aria’s maar afwisseling van koor en solisten.
Dat wordt een interessante avond, om twee zo verschillende missen van tijdgenoten te vergelijken.